26 Kasım 2023 Pazar

Çalışanın Kariyeri mi Performansı mı?

     Selamün Aleyküm Arkadaşlar,

    Bugün belki de net bir doğru cevabı olmayan bir konuyu ele almayı düşünüyoruz. Bir yazılımcı ya da çalışanın kariyeri/teknik bilgisi mi önemli yoksa o anda çalıştığı şirketteki performansı mı önemli sorusunun cevabı üzerinde tartışıyor olacağız. Hazırsak başlayalım.

    Yıllar önce çalıştığım bir şirkette takım arkadaşı ihtiyacı olmuştu, ben de iş değiştirmeyi düşünen bir arkadaşımın özgeçmişini insan kaynaklarına ilettim. Özgeçmişe benim yanıma şöyle bir göz attıktan sonra en son çalıştığı şirketi görüp "aa burada çalışıyorsa iyi bir yazılımcıdır" dedi. O zamana kadar büyük şirketlerde çalışmanın önemli veya kariyer açısından iyi olduğunu tahmin ediyor veya sağdan soldan duyuyorduk, fakat kendi gözlerimle böyle bir şeye şahit olmak beni şaşırtmıştı açıkçası. O an, çok iyi yazılımcı olsa da özgeçmişinde büyük/iyi bir şirket yoksa elenmiş de olabilirdi diye düşündüm. Bu da işin bir cilvesi olsa gerek, yani çok da şaşırmamak mı lazım acaba, iyi bir şirkette çalışıyorsa iyi bir yazılımcı olma potansiyeli en azından daha yüksek olabilir miydi acaba? (Şu an olduğum yerde çalışmaya başladıktan sonra, beni işe alan yöneticim bir önceki şirketimin iyi olmasına atıfta bulunmuştu, demek öyle veya bu önemli olabiliyor)

    Yukarıdaki paragrafı yazarken Boğaziçi, ODTÜ gibi kalburüstü üniversitelerden mezun olanlara öncelik veren firmalar aklıma geldi. Bu tarz ilanları ben de gördüm, açık açık yazmaktan da hiç çekinmiyorlar, açıkçası o ilanı görünce de garipsemiştim, böyle düşünsen bile böyle yazmazsın herhalde diyordum kendi kendime... Geçenlerde Gazi mezunu bir arkadaşım, Ankara'da bir firma ile yaptığı iş görüşmesini bahsetti, yan odada ODTÜ'lü bir arkadaş vardı, ona biz zaten ODTÜ'den olan arkadaşlarla çalışmayı daha çok tercih ediyoruz dediğini duyunca mülakatı kafamda o an bitirdim demişti. Bu tarz şeyler efsane gibi sanılsa da gerçekler çok farklı.

    Eski çalıştığım yerden direktörüm ile muhabbet ederken, bana bir anısını anlatmıştı. Biz Boğaziçi ve Selçuk Üniversitelerinden aynı anda birer arkadaşı işe aldık. Kendisi de itiraf ediyor. Boğaziçili olan arkadaştan beklentimiz çok farklıydı. 2-3 ay sonra Selçuk Üniversitesindeki arkadaş özveriyle çalışıp çok güzel işler yapmaya başladı, ama Boğaziçili olan arkadaş ile yolları ayırmak zorunda kaldık ya da istifa etti demişti. Etiketler önemli olsa da aslında gerçekler bunlardan farklı olabiliyor.

    Bu konuyu bana düşündüren/yazdıran şey ise bir çalışanın mülakat veya teknik performansı/bilgisi diğer takım arkadaşından daha iyi, fakat ortaya koyduğu iş aynı arkadaşına oranla daha düşük olabilir. Bunlar gayet olağan şeyler, yani bir insanın iyi olması o takımda uyumlu çalışması anlamına gelmez. Böyle bir durumda neler olur peki? Kıdem olarak daha iyi olan kişi iş olarak daha az iş çıkarıyor. Bu birisi kötü diğeri iyi anlamına gelmez, sadece yöneticisi açısından bunu değerlendirdiğimizde nasıl olur onu düşünmeye çalışıyorum. Evet bu arkadaş hem çalıştığı yerler hem teknik bilgisi itibariyle daha iyi gözüküyor olabilir o yüzden de kıdemi hak ediyor diye mi düşünmeli yoksa evet öyle olabilir ama diğer arkadaşı taşın altına elini daha çok koyuyor ve ortaya koyduğu performans da ölçülebildiği kadar daha iyi, kıdemi buna mı vermeli? 

    Ortada bir kıdem olduğu varsayıyoruz, örneğin bir takımdaki liderlik verilecek. Kariyeli arkadaşa verdiğinde diğer arkadaş hayal kırıklığına uğramaz mı, ben çok daha iyi çıktı üretiyorum der mi acaba, ya da tam tersini düşünelim, performanslı çalışan arkadaşa verdiğimizde de kariyerli arkadaş ben teknik olarak da kariyer olarak da daha iyiyim demez mi? Zor şeyler değil mi? Yoksa bana mı öyle geliyor acaba, bu konudaki düşüncelerinizi cidden çok merak ediyorum. Sizler de kendi tecrübelerinizle yorumları zenginleştirirseniz sevinirim.

Onlar: "Ey Muhammed! Senin bizi davet ettiğin şeye karşı kalplerimiz kapalıdır. Kulaklarımızda da bir ağırlık vardır. Seninle bizim aramızda anlaşmamıza engel bir de perde vardır. Sen istediğini yap, çünkü biz yapıyoruz" dediler.  (Fussilet Suresi 5. Ayet)


    

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder