20 Eylül 2023 Çarşamba

Mülakatlarda Teorik Performans mı Pratik Performans mı?

     S.A. Arkadaşlar,

    Bir önceki yazımda da son dönemlerde masanın diğer tarafında birçok mülakata girdiğimizi söylemiştim. Tabii aday olarak da birçok mülakata girdik, girmeye de devam edeceğiz gibi görünüyor. Özellikle teknik olan bu mülakatlara bir hazırlık yapıyor muyuz ya da yapmalı mıyız? Pratik kadar teorik de önemli oluyor mu yoksa yaptıklarımız yeterli, teorik bilgiye çok takılmasak da olur mu? Sizler de bu konuyu merak ediyorsan başlayalım

    Öncelikle aday olarak girdiğim mülakat tecrübelerimden başlamak istiyorum. Kariyer hayatımızın başından beri farklı şirketlerin pek çok mülakatına giriyoruz. Ben bu konuda biraz daha fazla mülakata girmiş olabilirim, birsürü de olumlu olumsuz dönüşler aldık haliyle (Bunu farklı bir yazıda ele almayı düşünüyorum). Günün sonunda da bu mülakatlarda bir sürü tecrübe/edinim elde ediyoruz. Bu tecrübelerin kıymetini zaman içinde daha iyi anlayabiliyoruz.

    Girdiğimiz mülakatlarda karşı taraf tabii ki özgeçmişimize, yaptığımız işlere bakıyor. Fakat bunların ne kadarına hakimiz ve diğer konulardaki bilgilerimizi ölçmek için tabii farklı yöntemler uyguluyorlar. Bu yöntemleri beğensek de beğenmesek de her şirketin yoğurt yiyişi farklıdır. Bunun bir doğrusu yanlışı var mı çok da emin değilim açıkçası. Küçük proje verenler, büyük projede geliştirme yapmanızı isteyenler, birlikte kod yazanlar, yazılım tasarımı yaptıranlar, teknik sorular soranlar, genel tecrübe üzerinden gidenler diye liste uzar gider :)

    Ben kendi adıma her girdiğim şirketin mülakat sorularını not alırdım. Bunları hatırladığım ölçüde bir yere kaydederdim (hala birçoğu duruyor). Bunları araştırır eksik olan noktalarımı gidermeye özen gösterirdim ki bir sonraki mülakat daha iyi geçebilsin. Zamanla bu notlar çoğaldı ve bazı arkadaşlarımla da paylaştım, daha sonrasında internetten de örnek sorular bularak uzunca bir mülakat yazısı yazdım, birkaç yıl sonra 2'sini yazdım şimdi de 3'sü taslak olarak duruyor açıkçası.

    Peki tüm bunlara değer miydi? Yani pratik olarak yıllarca tecrübe edinmiş olan bizlerin bir de bu tarz bilgileri öğrenmesi/ezberlemesi saçma değil mi? Kendi adıma saçma olmadığını söyleyebilirim, çünkü dilin/teknolojinin altyapısına dair çok şeyler öğrendim. Amacımız sadece bir şeyleri kodlamaksa eğer pratik bilgiler bize yetiyor, ancak bunların altını doldurmak da gerekiyorsa işte o zaman teorik altyapı da bir o kadar önemli hale geliyor. 

    Şimdi tekrardan konuya dönecek olursak, bu tarz mülakatlara hazırlık yapmak neden önemlidir? Her ne kadar iyi yazılımcı da olsanız kendinizi ifade edebilmeniz, bildiğiniz şeylerin arkasını dolduruyor olmanız önemli olabiliyor. Bunu şirkete göstermek ve bu bilginin karşılığını maddi manevi almak o şirketteki kariyerinizi ciddi manada etkileyebiliyor. Yoksa belki sizden daha az bilgiye sahip ama kendini daha iyi ifade etmiş adaylar daha iyi şartlarda çalışabiliyor. Bu tarz durumlarda da iğneyi kendimize batırıp çuvaldızı da başkasına batırabiliriz.

    Mülakat performansınız çok iyi olması bazen de karşı tarafı fazla beklentiye sokuyor olabilir. Bunu iyi dengelemek gerekir, bu konuda da maalesef acı tecrübelerim var :) O yüzden başvurduğunuz pozisyonu, yapacağınız işi, alacağınız ücreti çok iyi göz önünde bulundurmakta fayda var.

    Bazen özgeçmişine göre mülakat performansı daha düşük adaylarla karşılaşıyoruz. Onlara sorduğumuz ilk soru: iş arayışına yeni mi başladınız? Bu sorunun cevabı ya evet oluyor ya da aday kendisi iş aktif olarak iş aramadığını kendisine ulaşıldığını söylüyor. Bir de uzun yıllardır aynı şirkette (legacy kodlarla boğuşan ya da kendini geliştirmeyi ihmal etmiş) çalışan adaylar da oluyor, onlarda da benzer mülakat problemleri yaşanabiliyor. 

     Tüm bunları göz önünde bulundurduğumuzda sanıyorum ki mülakat performansının önemi ortaya çıkyıor. Sizler de farklı durumlardaki tecrübelerinizi aktarabilirsiniz, böylece hep birlikte güzel bir edinim sağlayabiliriz

    Yazıyı hikmetli güzel bir sözle bitirelim.

"Nefsini/kendini bilen Rabbini bilir."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder