12 Eylül 2023 Salı

Ekip Yönetmekten Korkuyor Musunuz?

     S.A. Arkadaşlar,

    Son dönemlerde masanın diğer tarafında yoğun bir şekilde mülakatlara giriyoruz. Güzel arkadaşlara denk geldikçe de muhabbet muhabbeti açıyor. Bugün görüştüğümüz bir arkadaş (kendisine selam olsun) çalıştığı yerde "takım lideri" pozisyonunda çalışıyor ve bu yüzden de işten ayrılmak istiyor. Gideceğim yerde yönetimsel işler ile değil sadece teknik konularla ilgilenmek istiyorum dedi. Ben de bir yerden sonra bundan kaçmanın çok da kolay olmadığını söyledim. Bu konuda sizler ne düşünüyorsunuz? 

    İyi bir yazılımcının her zaman iyi bir yönetici/lider olmayacağı ile ilgili daha önce acı birçok tecrübe yazısı okudum ve birçok şey dinledim. Özellikle bazı şirketlerin teknik olarak iyi olan yazılımcıları ekibin başına getirmeleri. Burada hem iyi bir teknik elemanı kaybediliyor hem de kötü bir yöneticileri oluyor. (Ben bunu futbolda şuna benzetiyorum, iyi futbolcular genelde iyi teknik direktör olmuyor, Zidane bunu alt üst etti bu arada :) ) Bu durumu gerçekten doğru bir şekilde yönetmek lazım. Teknik olarak daha az iyi olan arkadaşı yönetici veya lider yapmanın da sakıncaları olur mu ya da ne gibi sakıncaları olur, onu da iyi irdelemek lazım. Bu arada benim şahsi fikrim, bir grubun yöneticisi/lideri olmak hepsinden teknik olarak iyi olmayı gerektirmez. Tabii ki teknik olarak yeterince iyi olmalıdır, tek parametreyi teknik bilgi belirlemek bir hatadır. Çünkü insanı ilişkiler bu tarz işlerde en az teknik kadar önemlidir. Ayrıca bunun yanına birçok farklı parametre daha da eklenebilir...

    Yöneticilik/Liderlik kısmı biraz doğuştan gelen bir şey olsa da zamanla öğrenilen, hakkında kitaplar yazılan insanın kendini geliştirebildiği de bir alan. O yüzden ben bu konuda iyi değilim demek bir bahane olmamalı. Yaptığımız hiçbir şeyi doğuştan kazanmıyor bunun aksine bunun için birçok mücadeleler veriyoruz. Özellikle bizim gibi teknik insanların bu kadar ciddi öğrenmeye maruz kaldığı bir dönemde/pozisyonda...
    
    Hepimizin kendini geliştirmesi önemli olduğu bir gerçek, fakat bir insanın bu konuları istememesi ve teknik taraflarda özellikle kalmak istemesi de çok doğal bir süreç, ama her şeye rağmen o kişiden biriken bilgi özellikle de bir şirkette uzun kalınıyorsa onu ister istemez değerli kılıyor. Bu bilgiyi tabii ki farklı şekillerde aktarmak da mümkün. Yani illa bir yönetici olmasına gerek yok, doğal bir lider olarak da bunu aktarabilir. (Bu konu iyi niyetli aktarmayı seven fakat teknik kısımda kalmak isteyen arkadaşları kapsıyor, aksi halini hiç düşünmüyoruz bile. Hızlı bir şekilde toksik kişilerden kurtulmak gerekir.)

    Bu tarz pozisyonlardan kaçınmak bazen de bu pozisyonlar için birbirini harcayan insanlarla sizi çalışmak zorunda bırakabilir. Tabii ki iş değiştirmek veya o gibi yerlerde uzak durmak/kaçmak da bir seçenek olabilir, ama bunun da bir yıpratıcılığı olduğunu unutmamak lazım. Sizden teknik olarak daha zayıf biriyle çalışıyor olabilmeyi de kabullenmek lazım. Burada herkes özeleştirisini yapacaktır diye düşünüyorum.

    Futbol oynamayı sevdiğim için genelde bu tarz konuları futbola da bağlarım, yukarıda da gördünüz zaten :) Kendi adıma genelde sivrilmeyi seven ya da becerebilen biri değilim. Bunu da kendimce çok hoş görmüyorum açıkçası (göze sokar şekilde yapılmasından bahsediyorum, yoksa kimi insanlar doğaları gereği sivrilebilmekte), ama sorumluluk almak gerektiğinde de bu sorumluluktan asla kaçmıyorum. Elimi taşın altına gücüm yettiğince sokmaya gayret ediyorum. 

    Bu tarz tecrübe yazıları bolca öznel kavramlar/yargılar içerir, bunun doğrusu yanlışı yoktur, farklı düşünenleri vardır. Bu yüzden farklı tecrübeleri hoş görmek lazım. Sizler de tecrübelerinizi paylaşırsanız memnuniyetle okumak isterim.

    Yazıyı Kuran-ı Kerim'den kendime en çok örnek aldığım ayetlerden olan Saff suresinin 2. ve 3. ayetleriyle bitirelim. 
Ey iman edenler! Niçin yapmayacağınız şeyleri söylüyorsunuz? Yapmayacağınız şeyleri söylemeniz Allah katında çok çirkin bir davranıştır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder