3 Haziran 2024 Pazartesi

Yöneticin Teknik Olarak Senden İyi mi Olmalı?

     Selamün Aleyküm Arkadaşlar,

    Eskiden yanılgıya düştüğüm bir konuyu müsadenizle sizle paylaşmak istiyorum. Birlikte çalıştığın takım liderin, yöneticin veya artık üstündeki kişi kim ise senden daha iyi olmalı diye düşünüyordum, benim hayatımda genelde, belki de hep böyle oldu açıkçası. Birçoğundan çok şeyler öğrendim, fakat bu hep böyle mi olmalıydı? Aksi olsa ne olurdu diye düşünüyorsanız buyurun ayrıntılara geçelim.

    Bizlerin belki de ülkece yanılgıya düştüğümüz şeylerden bir tanesi de iyi yazılımcıların yönetici olması gerektiğidir. Çünkü tenkik olarak en iyi olan kişi üst kıdemi hak ediyordur. Maalesef ülkede belirli bir yaşa geldikten sonra yönetici olmayana hor gözle bakılıyor (bunu son dönemlerde kısmen aşabildiğimizi görüyorum, teknik tarafta kalmak isteyenler için farklı pozsiyonlar da açılıyor). Hor gözle bakılmasa da kıdemi sabit kalıyor. Hal böyle olunca ister istemez bu pozisyon kabul ediliyor. Tek sebep bu da değil, bu işi kendisi yapmasa belki vasıfsız biri başına gelecek ve derdi sandığından daha beter olacak bu kişilerin. Dürüst olmak gerekirse bir çok parametre var. Bu olumsuz senaryoda ne mi oluyor peki? Teknik olarak iyi ama yönetici olarak kötü olan kişiyi seçtiğinde hem iyi bir yazılımcıyı kaybediyorsunuz hem de kötü bir yöneticiniz olmuş oluyor. Nereden bakarsanız zarar...

    Bu senaryoda teknik olarak daha iyi olanı değil de yönetici olarak potansiyeli olan kişi seçtiğinizde de her şey çözülmüyor aslında. Bu sefer de teknik olarak iyi olan kişinin o pozisyonu kendisinin hak ettiğini düşünüp zorluk çıkarabilir veya yöneticisi kendini ezdirmemek için kendisine yakışmayan hallere girebilir. (Bu arada burada bahsettiğimiz iki örnek de teknik olarak belirli seviyedeki kişilerden bahsediyoruz.)
  
    Benim naçizane fikrim konuyu teknik bilgiye sıkıştırmamak lazım. Teknik konuya sıkıştırdığımızda ve ona göre terfiler verildiğinde yanlışlara düşmüş oluyoruz. Bir kişi teknik olarak daha iyi diye bu ekibin en iyisi olmuyor veya en azından o ekibin lideri olmuyor. Hassas bir konu, kelimeleri dikkatli bir şekilde seçmeye çalışıyorum, ancak herkesin iyi olduğu farklı yetenekler var ve bu yetenekler doğrultusunda ekibin önü açılmalıdır. Mesela yöneticilik için bir arkadaş daha uygun iken, teknik liderlik için öteki arkadaş daha iyi olabilir. Günün sonunda birini diğerinden üstün tutma veya yüksek görmek hastalığımızdan kurtulmalıyız bence. Eğer böyle yapabilirsek bazı problemleri de çözebileceğimize inanıyorum.

    Bu konuyu fikrini merak ettiğim bir arkadaşıma sordum (teknik olarak kendi yönetisinden daha iyi olduğunu biliyorum). Sence bir yönetici birlikte çalıştığı arkadaşlarından teknik olarak daha mı iyi olmalı dedim. Arkadaşım hayır böyle bir şey olmasına gerek yok, onun farklı konulardaki yetkinlikleri önemli. Yani kendim için düşünürsem yöneticim teknik olarak olmasa da yöneticliğin gerektirdiği bazı konularda benden iyi olması veya bunu benden iyi yapabiliyor olması benim için yeterli dedi. Ben de aslında kendisiyle hem fikirdim, ama onun böyle düşünmesi ve düşüncelerini şeffaf bir şekilde söylemesi hoşuma gitmişti.

    Yakın bir geçmişte buna tekrar şahit oldum. Teknik olarak çok iyi olan bir arkadaşın takım liderliği konusunda zorlandığını gördüm. Belki teknik olarak ekibin en iyilerinden olmasına rağmen bu konuda çok da başarılı değildi, ekip bunu erken fark edip kendisine daha uygun bir pozisyonda görev verdi ve çok da güzel oldu. Bu ne o arakdaşı başarısız kılar ne de onun yerine ekibi yönetecek diğer arkadaşı başarılı kılar. Burada başarı her kişiyi doğru olduğu yerde kullanmak...

    Özellikle daha tecrübesiz olduğum dönemlerde (belki fark etmesem de hala yapıyor olabilirim) kendimi başkalarıyla kıyaslama yanlışına girebiliyordum, ama son dönemlerde naçizane şunu fark ettim. Birçoğumuzun diğer kişilere göre artı ve eksi yönleri var. Bir kişi teknik olarak iyi iken, diğer arkadaşı yönetici olarak iyi, bir diğer arkadaşın analiz yönü çok iyi, bir diğer arkadaşın yaptığı işten kolay kolay hata dönmüyor vs vs. Örnekler çoğaltılabilir tabii ki ama burada hiçbirimiz diğerimizden daha iyi değiliz aslında, bazı konularda birbirimizden iyiyiz diyebiliriz. Bunu da şöyle kendime anlatıyorum. 2 nesne bir biriyle karşılaştıramaz, ancak iki nesnenin property'leri birbiriyleri karşılaştırabilir. Ancak günün sonunda nesneler birbiriyle karşılaştırılmaz, o property özelinde karşılaştırılabilir. Nesneye yönelimli programlamanın hayata ne kadar da güzel uyduğunun kendimce bir örneği bu :) 
    
    Eksik veya yanlış olduğumu düşündüğünüz noktalar elbette olabilir ama bunlar öznel düşünceler. Bir kişinin doğrusu diğer kişinin yanlışı olabilir. Saygı sevgi çerçevesinde tartışıp birbirimizi daha ileriye taşıyabilmek niyetiyle...
    “Hepiniz çobansınız. Hepiniz güttüğünüz sürüden sorumlusunuz. Âmir memurlarının çobanıdır. Erkek ailesinin çobanıdır. Kadın da evinin ve çocuğunun çobanıdır. Netice itibariyle hepiniz çobansınız ve hepiniz idâre ettiklerinizden sorumlusunuz.” (Buhârî, Cum`a 11, İstikrâz 20, İtk 17, 19, Vesâyâ 9, Nikâh 81, 90, Ahkâm 1; Müslim, İmâre 20. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, İmâre 1, 13; Tirmizî, Cihâd 27)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder