11 Haziran 2023 Pazar

Dönüşüm Hikayeleri 5 - Operasyonel İşler

     S.A. Arkadaşlar,

    Çok bir ara vermeden eski kodları taşırken acı çektiğimiz bir noktayı daha paylaşmak isterim: Manuel olarak yapılan ve maalesef hataya çok açık işler...  Bir yandan bu işlemleri otomatize etmeye çalışırken diğer yandan yapılması gerekenleri maalesef yapmaya da devam ediyoruz. Bu işleri yapmak hem riskli, hem sancılı hem keyifsiz... Neyse burası uzar gider, hazırsak ufaktan başlayalım

    Eski sistemin nasıl çalıştığına dair bol bol dokümantasyon hazırlıyorduk. Bu dokümantasyonları akış diyagramları, veri tabanı yapısı, mobil ve web tarafta nasıl kullanıldığına dair notlar hazırlıyorduk. Böylece o konuda iş yapacak olan kişilere bir ön hazırlık oluyor, ayrıca genel iş mantığını kavramaya çalışıyorduk. Böyle çalışmaları yaptığım günlerden birinde hediye kodu modülünü hazırlıyordum. Kodu inceledik, dokümantasyonu hazırladık, bir noktada eksiklik vardı, o da hediye kodlarının tanımlandığı ekran :) Diğer ekiplerle konuştuğumda bu işin manuel olarak yapılıp kendilerine dosya olarak iletildiklerini söylediler ve bu karşılaştığımız manuel işlerin ilkiydi ama sonuncusu değil...

    Kodların bizdeki halinde maalesef biz bu manuel olarak yapılan işlerde kodlara sahip değildik, sonraki dönemlerde kodun daha güncel halini aldığımızda ise bunun gibi birçok işin manuel olarak yapıldığını fark ettik ve maalesef burada olmayan ve manuel olarak müdahale ettiğimiz birçok konu bulunmakta...

    Bunlardan birkaçını sıralamak gerekirse, fatura işlemlerinde oluşan hatalar, bildirim kısmında oluşan aksaklıklar (bu bizim ilk mikroservis projemiz oldu, araya güzel haberler de koyalım :), kampanya ve ilgili modüllerdeki aksaklıklar (2.mikroservis olarak şu an bunun üzerinde çalışıyoruz), ödemelerde oluşan hatalar (bizi en çok yoran ve yoracak kısımlardan biri), farklı nedenlerden dolayı oluşan kesintiler sonrası yapılan işler. İlk aklıma gelenler olarak bunları sayabilirim.

    Bana bu yazıyı yazdıran asıl olay ise tüm bu manuel işlemlerin hataya açık olması ve bu vesileyle özellikle para ile ilgili işlemlerde çok stresli geçmesi. Dışarıdan bakıldığında takdir görmeyen fakat yanlış yapıldığında bütün şirketin ayağa kalkabileceği (tabiri caizse) pis işler...

    Yine farklı zamanlarda yapılması gereken iade işlemlerini takım arkadaşım Ömer Faruk ile yaparken, günün sonlarına doğru ekipten farklı arkadaşlar (Damla, Cihan) da sürece dahil oldu. Yapılan işlerin maliyeti harcadığımız emeği fazlasıyla geçiyor maalesef. Yine zorlu bir haftayı geriye bırakırken derslerimizi çıkarıp aynı hatalara düşmemek için elimizden geleni yapmaya çalışacağız.

    Şunu da söylemeden geçmemek lazım, kesintilerin birçok sebebi var. Bunların nasıl olduğu ve nasıl çözüldüğü gibi konularda farklı ekiplerin notlar düştüğü dokümantasyonlar da oluşturmaya başladık. Zamanla bunları en aza indireceğimizi ümit ediyor ve bunun için çalışmaya devam ediyoruz. 

    Yazımı bir hadis-i şerifle tamamlayalım.

Enes b. Mâlik radıyallahu anh'dan merfû olarak rivâyet edildiğine göre Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: 

"Her ademoğlu çokça hata eder. Çokça hata edenlerin en hayırlısı çokça tövbe edenlerdir."

 [Hasen Hadis] - [İbn Mâce rivayet etmiştir - Tirmizî rivayet etmiştir - Ahmed rivayet etmiştir - Dârimî rivayet etmiştir]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder