30 Ocak 2022 Pazar

İngilizce Seviyemi Geliştirirken

    S.A. Arkadaşlar,

    Bugün teknik olmayan ama teknik konulardan belki de çok çok daha önemli olan çoğumuzun iyileşemeyen yarası haline gelen İngilizce ile ilgili bazı notlarımı paylaşmak isterim. Uzun süredir taslak halinde olan İngilizce seviyemi geliştirme sürecimi nihayet yazıya dönüştürme fırsatı doğdu. Bazen soran arkadaşlar oluyor, derli toplu olması açısından birkaç kategori altında toparlamaya çalışacağım. Bu beni geliştiren süreçti, herkes için yöntemler, gelişim süreleri ve diğer durumlar farklı olabilir, ama dürüst olmak gerekirse benim başlangıç durumum çok da parlak değildi, geldiğim son durum çok mu parlak derseniz de eskiye oranla çok daha iyi ama tabii ki geliştirmeye devam ediyorum.

    Konuşarak Öğren: Bu başlık altında 3 adet uygulama biliyorum. Bunlar English Central, Engoo ve Cambly'dir. Her birinin diğerine göre avantaj ve dezavantajları vardır.

    English Central: 2018-2021 yılları arasında aktif olarak kullandım diyebiliriz. İlk üye olduğum dönemlerde sınırsız ders alma şansı vardı (siteden belirtilen şekilde puan toplamak koşuluyla, en ucuz üyelik tipi), o zamanlar günde bazen 2-3 ders aldığım oluyordu, fakat daha sonraları aylık 30 ders sınırı getirdiler, hakkını verene bu bile yetiyor. Bu arada 2 tip ders alma şekli var:

  1. Serbest Konuşma: Herhangi bir ders müfredatına bağlı kalmadan öğretmen ile herhangi bir konu hakkında görüşebilirsiniz.

   2. Okuma Parçası: Sitedeki içeriklerden herhangi biri izlenir, daha sonra bunun okunması, klasik ve test sorularının cevaplanması, kelimelerin telaffuz edilmesi gibi konular üzerinde durulmaktadır. 

    2.tarz bir çalışma daha verimli olabilir diye düşünsem de ben genelde 1.sini tercih ettim. Bunu yapmamın sebebi her zaman bu derslere ön hazırlık yapmanın zorluğuydu. Konuşmalar genel itibarıyla Skype ya da Zoom üzerinden yapılmaktadır. Bilgisayara olan bağımlılık yok diye biliyorum. Özellikle yürümeyi sevenlerin yürürken konuşabileceği bir ortam sağlıyor. Ders sonunda da ayrıntılı olmayan bir rapor iletiyorlar. Kelimelerin doğru telaffuzu, cümlelerdeki yanlışlıklar gibi şeyleri içeriyor. Ayrıca berirli puanlarda (her 20.000 puandı en son) seviye belirleme oluyor. Orada ise öğretmenler belirli sorular soruyorlar ve konuşmanıza göre puanlar verilip daha uzun bir rapor paylaşıyorlar.

     Burada söylemem gereken diğer bir konu sistemdeki bazı öğretmenlerin yetersiz oluşudur. Bu çok nadir karşılaşılan bir durum, ama önerdiğim kişilerden veya farklı kişilerden  bu tarz şeyler de duydum, ben uzun yıllardır kullandığım için iyi öğretmenleri tanımıştım. Favori öğretmenlerim dışında ders almamaya çalışıyordum. Zamanla sizler de iyi öğretmenler bulup onlarla daha verimli bir şekilde ilerleyebilirsiniz.

    Son olarak ise fiyat performans olarak bence en iyi kurs olabilir. Hem alınan dersler hem de ücreti itibarıyla başlangıç için en iyi kurs olduğunu düşünüyorum. 

    Engoo: Bu siteyle tanışmam ise aşağıda bahsedeceğimiz diziyle öğren sitesinden gelen hediye kuponu sonucunda oldu. English Central'e göre nispeten daha pahalı, Cambly'e göre daha ucuz olan konuşma uygulamasıdır. Ana dili İngilizce olan ve olmayan öğretmenler bulunmaktadır. Tabii ki bunları seçilmesi aldığınız pakete göre değişir. Ben 1 ders yapma fırsatı buldum, 8 dersi de o zamanki yoğunluktan yapamamıştım. Yaptığım o ders gayet verimliydi ve oldukça da uzun bir rapor hazırlamışlardı. (Bu tarz uygulamalarda ilk dersleri yapan öğretmenler genelde çok iyi oluyorlar, geride kalan tüm öğretmenleri o şekilde beklemek doğru olmuyor, buna rağmen ilk öğretmeni da kendim ana dili İngilizce olan bir öğretmen seçmiştim ve çok memnun kalmıştım).  

    Cambly: Aktif olarak hiç kullanmadığım ama çevremden duyduğum belki de en popüler konuşma uygulamasıdır. Ücretinin çok pahalı olduğunu bildiğim, fakat öğretmenlerin çok kaliteli olduğu bir konuşma uygulamasıdır.

    3 konuşma sistemini kabaca karşılaştıracak olursak, yanılıyor da olabilirim, başlangıç seviyesinde veya sürekli pratik yapmaya ihtiyaç duyuyorsanız aralarında en mantıklı site English Central gibi gelmektedir. Hayır benim seviyem iyi, ayrıca haftada 2 ders almak benim için yeterli olur derseniz de Engoo ve Cambly seçeneklerini düşünmeniz daha doğru olabilir. 

    Her birinin ilk kayıt dersleri ücretsiz diye biliyorum, en azından her birinden bir ders alınıp ondan sonra karar vermek belki de en doğru karar olacaktır.

    Çalışarak/Oynayarak Oyna: Bu başlık altında severek çalıştığım ve biraz da yarışma duygusu katan birkaç uygulamadan bahsetmek istiyorum.

    Voscreen: 2014 yılından itibaren kullandığım, zaman zaman ara verdiğim sonra tekrar döndüğüm belki de en sevdiğim uygulamadır. Hem bilgisayar hem de telefon üzerinden rahatlıkla kullanabilirsiniz. Film, belgesel gibi videolardan kesitleri size izlettikten sonra isterseniz alt yazısı isterseniz alt yazısız olarak cevap verebiliyorsunuz. Zorluk seviyesi seçebilirsiniz. Ayrıca yaşam, çocuk gibi birden fazla kategori seçme şansınız da bulunmaktadır. Ayrıca arkadaşlarınızla gruplar oluşturup işi daha eğlenceli hale de getirebilirsiniz.  

    Babadum: Son dönemlerde tanıştığım, kelime hazinenizi geliştiren bir uygulamadır. Sanırım telefon uygulaması yok, ben de hep bilgisayardan kullandım. 4 çalışma seçeneği bulunmaktadır. Seçerek, dinleyerek, yazarak doğru cevapları bulmaya çalışıyorsunuz. Aralarda göz atabileceğiniz güzel bir uygulama olduğunu düşünüyorum.

    Dualingo: Yine çok uzun süredir bildiğim ve 2 defa başından sonuna tamamladığım uygulamadır. Hem telefon hem de bilgisayar üzerinden kullanabiliyorsunuz. Özellikle gramer açısından faydalı olabilen bir uygulamadır. Farklı şekillerde pratikler yaptırmaktadır. Bildiğinizi düşündüğün yerleri sınav yaparak geçebiliyorsunuz. Yine arkadaşlarınızla yarışma haline getirebiliyorsunuz.

    Lingualeo: Yukarıdaki uygulamalara göre daha geniş içerikli ve ciddi bir çalışma isteyen uygulamadır. Hem telefon hem de bilgisayardan kullanılabilir. Ayrıca internet ortamında gezinirken bilmediğiniz kelimeleri de sözlüğe ekleyerek çalışmanız gereken kelimeleri kaydedebiliyorsunuz. Bununla birlikte videolar, okuma parçaları, farklı kelime pratik oyunları bulunmaktadır. 

    Sitelerle Öğren: Farklı şekillerde karşılaştığım ve faydasının dokunacağını düşündüğüm birkaç siteyi paylaşmak isterim.

    Engvid: Leo kullandığımda tanıştığım bir sitedir. Hem youtube üzerinde hem de kendi resmi siteleri üzerinden hayatlarına devam etmektedirler. İngilizce'yi İngilizce öğretmeyi hedefliyorlar. Birçok öğretmeni ile yayın hayatlarına devam etmektedir. İngilizce'yi gayet sade ve anlaşılabilir bir şekilde konuşuyorlar. Dediğim gibi birçok öğretmenleri olmasına rağmen ben en çok Adam'ı beğeniyorum. Ayrıca izlediğiniz videoyu doğru anlamış mısınız diye test kısmı da bulunmaktadır. Bu sayede öğrendiklerinizi de pekiştirmiş olursunuz. 

    Diziyleöğren: Yukarıda adı geçen, sevdiğiniz film veya dizilerin kelimelerinin hepsini bulabileceğiniz sitedir. Film veya diziyi izlemeden önce seviyeye göre kelimeleri gruplayarak size çalışma olanağı verir. Ayrıca bunlardan sonra çalışmak istediklerinizi sözlüğe ekleyip sonra çalışabiliyorsunuz. Son olarak da aylık dereceye girenlere küçük hediyeleri de olmaktadır.

    Ted2srt: Ted konuşmalarını farklı dil ve kalitelerde indirip izleyebileceğiniz bir sitedir. Hem Ted konuşmalarını izleyip hem de farklı dillerde takip ederek kendinizi geliştirebilirsiniz.

    Newsinlevel: Haberleri farklı seviyelerde okuyabileceğiniz, dinleyebileceğiniz bir sitedir. Sonrasında kendinizi test şansını de vermektedir. Dinlerken ayrıca hemen altındaki metni takip ederek telaffuzu da geliştirebilirsiniz.

    Listenaminute: Farklı birçok kategori altında birden çok yazı bulunan sitedir. Sitedeki metinler adından da anlaşılacağı üzere 1dk civarındadır. Daha sonra dinlediğiniz metni okuyabilir veya doğrudan çok geniş şekilde hazırlanmış test kısmına geçebilirsiniz.

    Sözün özü, benim not alıp bahsedebildiklerim bu okyanustan sadece birkaç damla. Herkesin öğrenme tarzı farklı olduğundan kendine uygun yöntemi bulması gerekmektedir. Benim belki de çok bilinen naçizane tavsiye ise sürekliliği elden bırakmamak olacaktır.

    Sözü bitirmeden önce Peygamber Efendi'mizin (s.a.v) dil öğrenme konusundaki teşviklerine göz atmanızda fayda olacağını düşünüyorum.

    Allah azmimizi daim eylesin vesselam.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder